Comfortmeting
Inhoud
"Meer mensen veilig op de fiets". Dit is de slogan van de Fietsersbond.
Om meer mensen op de fiets te krijgen, kan je ze proberen te overtuigen met sensibiliseringsacties zoals "Met Belgerinkel naar de Winkel".
In principe moet een fietspad minstens hetzelfde wegdekcomfort bieden als de rijbaan ernaast (Vademecum Fietsvoorzieningen).
De discussies of een bepaalde oneffenheid aanvaardbaar is of niet, is soms een welles-nietes-spel.
In Boechout hebben we in 2012 voor het eerst de comfortmeting uitgevoerd. In 2018 voor de tweede keer. Lees meer in het Fietsersbond Memorandum Gemeenteraadsverkiezingen 2018, pagina's 3 tot 7. In eerste instantie werd een volledige inventaris opgesteld van de fietspaden in de gemeente. Vervolgens werden alle fietspaden onderworpen aan de audit:
Tevens werd opgetekend met welk materiaal het fietspad is aangelegd, of het een oud of nieuw fietspad betreft, enkel- of dubbelrichting, toegelaten snelheid autoverkeer, aanliggend of vrijliggend en het aantal fietspaden. De gegevens zijn verzameld op een rekenblad waarmee de diverse scores worden berekend voor trillingscomfort, breedte en buffer.
Van alle geëvalueerde wegen wordt dan een totaalscore berekend in functie van de lengte van de verschillende opgemeten fietspaden.
Zie overzicht hieronder, met de score van de fietspaden aangeduid.
De totaalscore van de gemeentelijke fietspaden is op 6 jaar gestegen van 57% naar 64%. Een mooie stap vooruit. De stijging komt vooral van nieuwe fietspaden. Deze halen een score van wel 90%, waarbij breedte en buffer respectievelijk 99% en 100% halen. Op vlak van trillingscomfort die voor 60% meetelt in het eindresultaat halen ze een score van 83%. Dit is in vergelijking met oudere fietspaden een heel mooi resultaat. De meetfietsen anno 2018 (van de provincie Antwerpen) zijn ook strenger geworden. Met de meetfiets van 2012 zou het trillingscomfort een score van 98% gehaald hebben. Een totaalscore van 90% voor de nieuwe fietspaden blijft alleszins een fantastisch goed resultaat. Dit komt doordat de nieuwe fietspaden voldoen aan alle richtlijnen uit het fietsvademecum en zijn aangelegd in asfalt. Goed gedaan!
Er zijn ook een aantal fietspaden die een stevige onderhoudsbeurt hebben gekregen. De Borsbeeksesteenweg die vorige keer veel minder scoorde dan de andere fietspaden heeft een grote stap vooruit gezet. Het resultaat is natuurlijk niet zo geweldig als bij de nieuwe fietspaden maar toch voldoende om aansluiting te vinden bij de andere oudere fietspaden. Ook de heraanleg van de klinkers in de Binnensteenweg heeft het trillingscomfort hier doen stijgen. Iets dat zeker ook zinvol zou zijn voor andere fietspaden zoals in de Gillgegomstraat en Lispersteenweg.
Het aantal km gemeentelijke fietspaden is licht gestegen, namelijk van 18,7 km naar 19,4 km (Een aantal ‘kleinere’ fietspaden in woonwijken is hierbij niet opgenomen). Deze stijging is niet veel gezien er nog een aantal belangrijke verbindingswegen zijn zonder fietspaden. We denken dan in de eerste plaats aan de Wommelgemsesteenweg, Broechemsesteenweg vanaf Don Bosco en De Weverstraat. Dit is dan ook het enige minpuntje. Of met ander woorden een werkpunt voor de volgende jaren.
|