Fietsbeleid Edegem 2019-2024
Inhoud
Het Beleidsplan 2021-2024 en het Mobiliteitsplan 2018 verwijzen regelmatig naar de fietser, het fietspad in het kader van het realiseren van strategische doelstellingen. Waar het beleid koos om autoverkeer te filteren en fietsverkeer te promoten is dit naar het aanvoelen van de Fietsersbond positief uitgedraaid voor doorstroming van autoverkeer en fietsverkeer. De Fietsersbond merkt op dat het niet steeds grote ingrepen moeten zijn, maar meer durf bij het realiseren van gelijkaardige ingrepen en projecten in bestaande en nieuw geplande woonwijken. Het Mobiliteitsplan was een prima werkinstrument, doch slechts zeer weinig concrete punten werden uitgevoerd. Een studiebureau was betrokken bij het opzetten, maar tot op heden ontbreekt een evaluatie van de realisaties van dit plan. Zowel Vervoerregio Antwerpen als de Vlaamse regering hebben de modal shift (autominderen en meer kiezen
voor duurzame alternatieven) opgenomen in hun beleidsplan. Wat heeft de gemeente Edegem daarvoor
gedaan? Positief: Aanwezigheid van (elektrische) deelfietsen van Donkey Republic op strategische plaatsen in de gemeente. Negatief: geen toename van bus- of tramlijnen; plannen voor uitbreiding centrumparking Positief: Schoolverkeer is dankzij de 'gemachtigde opzichter', ondersteund door Hekla, doenbaar
voor
voetgangers en fietsers. Negatief: Geen realisatie van fiets- of schoolstraten. Of ongevallen met fietsers geregistreerd worden is niet bekend. Mechelsesteenweg: gerealiseerde oversteekbaarheid: succesvol t.h.v. ''Romeins pad' en t.h.v. de ex-Fun. Moge dit inspiratie zijn voor andere gewestwegen van het type 2x2 rijstroken met middenberm. Buizegemlei - Mechelsesteenweg: er is geen logica om als fietser dit kruispunt over te steken om bv. fietssnelweg F1 te bereiken. Prins Boudewijnlaan: Nieuw verkeerslicht en oversteekzone voor voetganger en fietsers t.h.v. Elysia park. Echter minder goede oversteekbaarheid t.h.v. omliggende straten. Gezien de zware ongevallen met fietsers is de Fietsersbond zeer teleurgesteld dat het voorstel uit 2020 van AWV om de oversteekbaarheid te verbeteren door de gemeente wordt tegengehouden. Wat kan op Mechelsesteenweg, Liersesteenweg, Beukenlaan, Prins Boudewijnlaan in Wilrijk is niet gebeurd op de Prins Boudewijnlaan in Edegem. Drie Eikenstraat: "Largas" principe aan Ter Borchtlaan functioneert goed qua doorstroming autoverkeer. Afslaande fietsers moeten 90° hoeken maken om veilig over te steken. Ter hoogte van nieuwe Vaccinopolis, Revarte: niet ingericht op oversteekbaarheid voor fietsers. Wilrijkstraat: oversteekbaarheid Geitenpad heraangelegd. Minder oncomfortabel qua wegdek, fietsers moeten nog altijd drie bochten van 90° maken. Oversteekplaats naar nieuwe UZA fietsersparking bijgekomen, positief - we wachten nog op signalisatie. Fietspaden
Positief: de Mechelsesteenweg, Drie Eikenstraat (west) en Boniverlei (noord): zijn in asfalt heraangelegd. Negatief: de fietspaden van Drie Eikenstraat (oost), Boniverlei (zuid), Oude-Godstraat, Hovestraat, Fort V straat, Vestinglaan zijn in abominabele staat. In de Drie Eikenstraat (oost) is dat bijzonder schrijnend, gezien de rijbaan pas nieuw geasfalteerd is. Straatmeubilair en overbodige paaltjes hinderen. Het fietspad van de Prins Boudewijnlaan t.h.v. Elysia Park had te lijden van de werken, is recent hersteld, maar misschien kan het beter. In het algemeen is de kwaliteit van de Edegemse fitespaden momenteel echt ondermaats. Een inhaalbeweging op gewestwegen is bezig, maar de gemeentewegen blijven hopeloos achter. U vindt hier alles over in luik Comfortmeting. Onderhoud van fietspaden en winterplan. Het winterplan werkt behoorlijk. Het onderhoudsplan is echter voor verbetering vatbaar. Dubbelrichting fietspaden worden slechts op 1 m breedte geveegd. Groenonderhoud moet elk jaar gebeuren en moet dus tijdig worden ingepland. Het toestand van de fietspaden zou jaarlijks moeten gekeurd worden. Waar nodig moeten herstellingen worden uitgevoerd. Ook privé groen (hagen) beperkt de breedte van fiets- en voetpaden. Zie luik Comfortmeting. Woonwijken
Het invoeren van een Zone 30 regime in alle woonstraten zonder doorgaande verkeersfunctie wordt nu
algemeen aanvaard. Bijvoorbeeld heel Buizegem is Zone 30, maar Edegem mag dat zonder uitstel volledig
invoeren. De huidige toestand is soms absurd, bv de Elsdonk-wijk is volledig zone 30 in Wilrijk, maar
aan Edegemse
kant mag er sneller gereden worden in dezelfde soort straten (bv. Ferd. Verbiestlaan). Positief: doorsteekbaarheid voor fietsers van privé-woonerven als Elysia, Keltenheuvel, Molenveld. Fiets- en schoolsstraten
Geen fietsstraten gerealiseerd. Bvb Ir. Haesaertlaan, Kerkplein, Donk, Parklaan, fietszone centrum
werden
genoemd, doch er werd niets uitgevoerd. Verkeerslichten
Slechts 2 verkeerslichten zijn volledig conflictvrij in Edegem. De overige kruispunten zijn nog altijd erg gevaarlijk: afslaande automobilisten en fietsers krijgen nog steeds tegelijk groen. Sommige verkeerslichten zijn na aanpassingen slechts in één richting conflictvrij geworden. Fietsers wachten soms zeer lang. Meer concrete gegevens vindt u in luik Knelpunten: Lichtenregeling. Fietsparkeren
Edegem doet inspanningen om veilig en comfortabel fietsparkeren mogelijk te maken. Er is verbetering,
bv.
aan sporthal Den Willecom. Toch is de toestand op het terrein nog zo wisselvallig dat het beleid niet
duidelijk is. Er zijn enkele setjes fietsbeugels in woonstraten bijgekomen. Er is vraag naar meer
afsluitbare fietsboxen/fietskluizen op openbaar domein. Positief is de aanpak van weesfietsen. Binnenwegen en paaltjes
Binnenwegen. Finckenpad, Dwaallichtjespad, Kasteelweg en andere worden zeer veel gebruikt door
voetgangers en fietsers. Toch wordt het wegdek vaak niet goed onderhouden. De binnenwegen hebben dan wel
een naambordje gekregen, maar de signalisatie is nog niet consequent (F45B i.p.v. F45 =
doodlopend voor
autoverkeer, doorlopend voor traag verkeer). Zie luik Binnenwegen. Verlichting. Alle fietspaden zijn redelijk goed verlicht. Scholen. De scholen werken aan fietseducatie. Fietsersbond werkt mee aan het fietsexamen en
fietsbehendigheid. Toch is het moeilijk om autoverkeer ook maar iets aan banden te leggen. Er zijn geen
schoolstraten. Er is geen fietseducatie in 'Edegem vandaag'. De Fietsersbond zetelt in de mobiliteitscel, maar niet in de omgevingsraad, noch in de GBC. De
mobiliteitscel komt zeer weinig samen, verslagen worden niet gemaakt. Het fietsrapport van de Fietsersbond
is naar ons aanvoelen te weinig gebruikt om een beleid uit te stippelen en om de fietsvriendelijkheid te
verhogen. Bij grote heraanlegplannen (Hovestraat) werd de Fietsersbond geconsulteerd doch de suggestie om
het nieuwe Vademecum te gebruiken ipv het oude werd niet gevolgd. Geen consultatie bij aanleg Elysia,
Minerva, Kerkplein, ... Een gemeente die is ingericht op maat van fietsers en voetgangers heeft alleen maar voordelen:
efficiënt
gebruik van beschikbare ruimte, meer leven op straat, meer sociale controle, meer verkeersveiligheid, een
betere bereikbaarheid, properder lucht en een gevoelige verbetering van de algemene levenskwaliteit. Korte
afstanden met een fijnmazig weefsel doen fietsen en wandelen. Een fietsgemeente is een aantrekkelijke
gemeente. |