(wat we vragen aan de volgende legislatuur schreven we neer in ons memorandum)
Voor de evaluatie van het fietsbeleid kijken we naar de verwezenlijkingen van het bestuursakkoord
en de vergelijking met ons vorige rapport.
In het bestuursakkoord 2019 - 2024 werden een aantal beloftes gemaakt ten voordele van de fiets,
voornamelijk in "Vlot en veilig door Hove"". Hieronder citeren we schuin gedrukt en
tussen "" er
in het bestuursakkoord staat. Daarachter > schrijven we wat wij hebben waargenomen op het terrein.
Voor wat betreft beleidsdoel 6:
- "We zorgen voor een fietsplan met kindvriendelijke, veilige routes naar school,
speelpleinen, bibliotheek, kinderopvang, park, ..."
> Dit plan hebben wij nooit gezien en vinden we ook niet terug op de gemeentelijke
website.
- "Het principe blijft in het centrum dat de fietser de snelheid bepaalt."
> Ondertussen is
nagenoeg onze hele gemeente een zone 30 en werden enkele straten 'fietsstraat'. Als in het
centrum de fietser de snelheid moet bepalen, hoopten we stiekem dat er ook fietsstraten in
het centrum kwamen. Nu vinden we weinig samenhang in de straten die het statuut van
fietsstraat kregen.
- "We ontwikkelen deze plannen samen met de Hovese scholen."
> Wij weten niet of het fietsplan
opgemaakt is met de scholen. Indien dit gebeurd zou zijn, vinden we het spijtig dat onze
Fietsersbondafdeling niet betrokken was.
- "De meest gefrequenteerde oversteekplaatsen fietsvriendelijker maken."
> Verschillende oversteekplaatsen werden gemarkeerd.
- "Extra veiligheid creëren bij de afwikkeling van autoverkeer aan de Hovese scholen d.m.v.
vlinderoversteekplaatsen."
> Wij zijn blijer met de ingevoerde 'schoolstraat' dan met vlinderoversteekplaatsen.
- "De ontwikkeling van fietsstraten."
> Er kwamen in onze gemeente meerdere
fietsstraten. Ze zijn echter weinig aangeduid en onsamenhangend.
- "Betere aansluitingen aan de knooppunten van de Fietsostrade F1."
> De grootste kans die onze
gemeente hiervoor had was het bestendigen van de proefopstelling voor een filter voor
autoverkeer aan de Beekhoekstraat. De gemeente heeft echter gekozen om de filter niet te
behouden. Samen met de provincie heeft de gemeente er dan wel een veiligere oversteek met
fietsers in de voorrang van gemaakt. Aan de Groenstraat starten de verbeteringswerken van
provincie, Mortsel en Hove nu nog op. Aan de andere aansluitingspunten (rotonde J.F.
Gellyncklaan en Kapelstraat) wijzigde niets.
Beleidsdoel 7:
- "We maken een inventaris op van de straten (rijbaan, fietspaden, voetpaden) i.f.v.
onderhoud en
verkeersveiligheid. We doen dit jaarlijks en willen zo een belangrijke inhaalbeweging
maken."
Wij hebben geen weet van een gemeentelijke inventaris van de fietspaden, noch een
duidelijke
prioritering. Zo’n plan zou alleszins een mooie leidraad kunnen zijn.
- "We willen de rust laten terugkeren na de vele omleidingen door de Veldkant-Noord. We
voorzien
maatregelen ifv snelheidsbeperkingen. Ook voor fietsers moet de doorsteek van deze wijk
veiliger
worden."
> Er werden een aantal snelheidsremmende maatregelen genomen in combinatie met
ontharding.
Dat is een goed samengaan. Hier zou echter nog structureler gedacht mogen worden in functie
van de
verkeersveiligheid en het totaalbeeld van de straten.
- "Ook de Lege Veldkantlaan mag terug ontlast worden. We zoeken ook daar naar
snelheidsverminderende
oplossingen en onderzoeken hoe we de fiets- en voetpaden daar kunnen optimaliseren."
> In deze heel
brede woonstraat kwamen enkele wegversmallingen die onthard werden. Het zijn er een beperkt
aantal.
Het voetpad aan 1 kant werd ook onthard. Er zijn geen fietspaden.
- "We zorgen voor een heraanleg van de rijbaan van de Molenstraat waarbij we de snelheid
drukken en
de parkeerdruk verlichten. We onderzoeken de invoering van enkelrichtingsverkeer van de
Nieuwstraat
richting de Dumortierstraat."
> ?
- "We voorzien een structurele aanpak voor de Jan Frans Gellyncklaan (deel 1 van het
rondpunt tot de
N1)"
> Deze straat kreeg een nieuwe aanleg met een tweerichtingsfietspad in mooi nieuwe
asfalt. Dat
fietst zeer aangenaam en is een heel grote verbetering ten opzichte van het vorige fietspad.
Beleidsdoel 8:
- "We willen dat de stationsparking optimaal wordt gebruikt. Dit kan de parkeerdruk op de
Bloemenwijk en
het Centrum verder doen dalen. We zetten hierbij in op verdere sensibilisering en starten
gesprekken
met de NMBS om een schaalvergroting te onderzoeken."
> De stationsparking staat bijna nooit helemaal
vol. Tellingen leren ons dat er bij hoge bezettingen van de parking nog tientallen
parkeerplaatsen
vrij zijn. Die ruimte zien wij graag vrijkomen voor de fietsostrade ipv meer stilstaande
auto’s. Het
aanbod en de veiligheid wat betreft fietsenstallingen aan het station is ons inziens een veel
belangrijker knelpunt.
Beleidsdoel 10:
- "We smukken de fietserstunnels aan de Kasteelstraat en het Station op."
> De tunnel aan het station ziet er heel mooi uit, die aan de Kasteelstraat mag ook
opgesmukt worden.
Hieronder citeren we schuin gedrukt en tussen "" wat we in ons vorige fietsrapport hebben
aangekaart. Daarachter > schrijven we wat we deze legislatuur hebben ervaren.
- "Er is in onze gemeente geen mobiliteitsplan, laat staan een fietsbeleidsplan."
> Dat is er nog
steeds niet. Wij blijven vragende partij omdat dit vertrekt vanuit een visie en vermijdt dat
er
ad-hoc maatregelen worden genomen die niet altijd passen in het bredere kader.
- "De zone 30 is niet alleen behouden gebleven, maar zelfs nog uitgebreid (o.a.
Leliestraat, M.
Vermeeschlaan, Wanninckhove,...). Van voortschrijdend inzicht gesproken! Voor ons prima
beslissingen. Het is wel belangrijk dat men in dit verband niet alleen borden plaatst,
maar dat
er ook zeer geregeld controle moet zijn op de naleving van de snelheidsbeperking."
> Ook deze
legislatuur is de zone 30 verder uitgebreid en lijkt het er ook op dat er meer controle is.
Een
beredeneerde, onderbouwde visie op de zone 30 en de al dan niet hiërarchie in de Hovese
wegenstructuur zou echter wel welkom zijn als houvast voor verdere maatregelen.
- "Niet verwezenlijkt: Mortselsesteenweg en Gellyncklaan"
> Het fietspad in de Mortselsesteenweg
en de volledige Gellyncklaan werden deze legislatuur afgewerkt.
- "Daarom betreuren we het dat het huidige bestuur hardnekkig blijft vasthouden aan de
minimumbreedte (150 cm) van de nieuwe/vernieuwde fietspaden"
> In de Beukenlaan werd het
fietspad deze legislatuur verbreed van 1m20 naar 1m50. In de J.F. Gellyncklaan kwam er een
tweerichtingsfietspad van 2m40. (zie luik Comfortmeting)
- "Een andere vaststelling is dat men steeds weer voor betonklinkers kiest (i.p.v. asfalt)
onder
het mom dat de nutsmaatschappijen in dat verband vragende partij zijn."
> Deze legislatuur werd
het fietspad van de Beukenlaan verbreed met klinkers en kreeg het fietspad in de J.F.
Gellyncklaan
mooie asfalt. In de J.F. Gellyncklaan werden te laat aangevraagde werken van de
nutsmaatschappijen
zelfs niet toegestaan ter bescherming van de nieuwe asfalt. Een pluim voor onze gemeente!
- "En dat terwijl alle scholen (directie, personeel en vele ouders en kinderen) vragende
partij
zijn om de auto's zo veel mogelijk te weren uit de onmiddellijke schoolomgeving."
> De
Onderwijsstraat aan de Rodenbachschool werd grotendeels een schoolstraat en ook het pleintje
vooraan de Onderwijsstraat wordt momenteel heraangelegd in de hoop ook dit deel autoluwer te
maken. We zijn in blijde verwachting van een opvolger.
- "In weerwil van de besparingen vanwege de spoorwegmaatschappij kan door het financieel
engagement van Hove (en de andere gemeenten) het Fietspunt blijven bestaan."
> Het fietspunt
biedt nog steeds zijn diensten aan in ons station. We hebben geen cijfers over het gebruik
ervan.
- "De laatste jaren worden er ernstige inspanningen geleverd om bij sneeuw of ijzel de
belangrijkste fietsroutes zo snel mogelijk sneeuw- of ijsvrij te maken."
> Ook dat werd naar ons
weten goed opgevolgd deze legislatuur
Zoals hierboven ook al meegegeven zagen we in onze gemeente een mooie evolutie van fietspaden met
klinkers in Geelhandlaan naar fietspaden in asfalt. Ze waren nog smal in de Leliestraat, maar
ondertussen breder in de J.F. Gellyncklaan. Mede dankzij onze input zit hier een positieve evolutie
in.
We kregen ook verspreid over de gemeenten verschillende fietsstraten. De zone 30 groeide ook en we
hebben in onze gemeente overal het principe van voorrang aan rechts. Op zich positieve maatregelen,
al
vragen wij ons soms af binnen welk kader deze vallen. Waar zijn er fietspaden nodig? Wat is de
samenhang tussen de fietsstraten? Hoe signaleren we deze op een duidelijke manier? Welke
hiërarchie
zit er in ons wegennet? Wat is het verschil tussen de leefbuurten/woonwijken en de doorgaande
wegen?
We hebben hiervoor echt nood aan een onderbouwde mobiliteitsvisie.
De voorbije legislatuur hadden wij drie profielen die verantwoordelijk waren voor mobiliteit. De
eerste drie jaren was de burgemeester verantwoordelijk, daarna was dezelfde persoon als schepen
verantwoordelijke voor mobiliteit en het laatste jaar kregen we een nieuwe mobiliteitsschepen. Op
zich
niet zo goed voor een consequent beleid, al zagen we dus wel evolutie in een aantal maatregelen.
Voor
de volgende legislatuur hopen wij wel op een sterke schepen die een duidelijk visie naar voren
schuift
en hiervoor volop gaat. Onze buurgemeente Boechout werd al voor de 4e keer de fietsgemeente van
Vlaanderen. Volhouden is het waard en het goede voorbeeld ligt naast de deur.
We weten er niet zo veel van, maar de samenwerking met provincie en het AWV lijkt tamelijk ok. Al
kon
het proefproject voor de Donderbrug veel beter aangepakt worden om tot een doortastender resultaat
te
leiden. Het is alleszins belangrijk dat de gemeente samen met de provincie zorgt voor een grote
kwaliteitssprong op de F1. Op de N1 gebeurt er momenteel alvast een kwaliteitssprong van de
fietspaden.
Het beleidsplan Ruimte is in volle opmaak. Om fietsverplaatsingen interessant te houden is
nabijheid
cruciaal. Hou daarom nieuwe ontwikkelingen binnen het reeds bebouwde gebied. Denser in het centrum,
niets extra daarbuiten. Hove is rijk aan horeca en winkels. Hou dat zo. Daarvoor moet dus niet te
veel
veranderd worden, het is een instandhouding. Voor onze lokale handel is de fiets des te
interessanter.
Hou een enquête hoe men vandaag naar ons centrum komt en waarom. Van daaruit kunnen er dan acties
geformuleerd worden voor een verdere modal shift.
Tot slot nog een belangrijk item. Hove heeft een eigen technische dienst die voldoende is uitgerust
om
zelf werken uit te voeren. Onze gemeente kan op die manier snel eenvoudige knelpunten aanpakken die
soms wel grote kwaliteitsverbeteringen met zich meebrengen. Dat is een ontzettend belangrijke
waarde
die absoluut behouden moet blijven.
In het fietsrapport van 2012 vroegen we naar meer doortastendheid. In 2018 was er duidelijk 'een
tandje bijgestoken'. En dat is ook nu weer het geval. De maatregelen voor de fietsers gaan er
steeds
op vooruit. Wij zullen natuurlijk blijven ijveren voor meer. (zie ook ons fietsmemorandum)
In het fietsrapport van 2012 vroegen we naar meer betrokkenheid als Fietsersbondafdeling. Ook in
het
fietsrapport van 2018 gaven we aan 'niet overbevraagd' geweest te zijn. Deze legislatuur merkten we
dat onze feedback die we de voorbije jaren achter de schermen gaven, wel in acht werd genomen. Nog
steeds is er echter geen echte betrokkenheid. Wij blijven vragende partij om bevraagd te worden op
een
werkbare manier voor beide partijen.
Voor een consequent fietsbeleid vragen wij de opmaak van een mobiliteitsplan, een fietsactieplan,
een
verkeersstructuurschets, een visie, … (what's in a name). Wij zijn ervan overtuigd dat de fiets een
belangrijke meerwaarde is voor de Hovenaar en de waarde aanzienlijk versterkt kan worden door het
nieuwe bestuur.