Fietsrapport Lint - 2018
  
Fietsparkeren
Inhoud

Een fietser verwacht, net als een automobilist, aan zijn bestemming een veilige en comfortabele fietsparking. In een goede stalling kan een fiets op zijn minst met het kader aan een vast voorwerp bevestigd worden, en niet alleen het voorwiel laten inschuiven.

Een fietsparking hoort bij alle publiek toegankelijke bestemmingen met een eigen autoparking, niet alleen alle publieke instellingen maar ook bijvoorbeeld aan grote winkels en sportclubs. Daarbij zijn in winkelstraten verspreide kleinschalige fietsbeugels aangewezen. Waar langdurig gestald wordt (station, belangrijke OV-haltes, avondscholen enz ...) moet de stalling overdekt en verlicht zijn.

Lees ook "Een aantrekkelijke gemeente dankzij wervend fietsbeleid", het Fietsersbond Memorandum Gemeenteraadsverkiezingen 2018, blz 8-9 "Onze tips voor fietsparkeervoorzieningen".

Fietsersbond Azura doet screeningen van de fietsenstallingen sinds 2009. Wij presenteren hier de actuele toestand van najaar 2017.

Wij tonen hier alle publiek toegankelijke fietsenstallingen met foto en score op 10. Waar een stalling gewenst is maar ontbreekt, blijft de score 0.

De score wordt opgebouwd als volgt:

  • 1 punt voor ligging t.o.v. de bestemming: 1= ok, 0= te ver, slecht bereikbaar of onlogische ligging of overrijdbaar door auto’s of moeilijke passage te voet
  • 2 punten voor capaciteit: 2= ruim genoeg; 1= soms volzet; 0= vaak volzet (bij normaal gebruik)
  • 3 punten voor veiligheid: 3= prima, 2= goed, 1= matig, 0= slecht: betreft vooral het vastklinken van de fiets en sociale controle
  • 3 punten voor comfort: 3= prima, 2= goed, 1= matig, 0= slecht: steun aan de fiets, tussenruimte, overdekt en verlicht indien nodig
  • 1 punt voor onderhoud: 1= ok, 0= ophoping vuil, bladeren of vervormd of verroest ...

Het totaal geeft een score op 10, waarbij de veiligheid en comfort zwaar doorwegen.

Om 2 of 3 te behalen op veiligheid moet het mogelijk zijn om het kader van de fiets met een slot vast te leggen. Een klassieke wielklem behaalt dus maximaal 1 op 3 voor veiligheid.
Om 2 of 3 te behalen op comfort moet de stalling enerzijds voldoende steun bieden en anderzijds moet de tussenafstand minstens 40 cm bedragen (conform Stallingswijzer, uitgave VSP 2001).

Een score van 5/10 = ergens tussen 4 en 6, en dus niet zeker een geslaagde stalling. In de samenvatting zijn de goed scorende stallingen (7 of meer) tegenover de rest geplaatst.

Daarnaast tellen we het aantal beschikbare plaatsen per stalling, in THEORIE (bv aantal wielklemmen) en in PRAKTIJK: hoeveel fietsen kunnen er eigenlijk comfortabel staan. Het verschil tussen theorie en praktijk geeft een indicatie van de ontwerpkwaliteit.

Meer uitleg over ons scoresysteem vindt u hier.

De kaart hieronder geeft een overzicht van alle stallingen. Klik op een icoon om de details en score te zien. De foto's in de beschrijving worden vergroot door erop te klikken.

Legende:
   Parking met score 7 of hoger: prima!    Parking met score lager dan 7: kan beter...    Ontbrekende parking


Bekijk Fietsrapport Lint - Fietsparkeren op een grotere kaart



Je vindt per wijk alle fietsparkeerplaatsen met telkens de scores voor ligging, capaciteit, veiligheid, comfort, onderhoud en een totaalscore. Je vindt telkens ook wat duiding bij de scores. Onze prioriteiten zijn ingekleurd.



  • Er zijn over het algemeen teveel wielklemmen
  • Privé-initiatieven en bushaltes laten het afweten
  • Als de gemeente nieuwe stallingen zet, dan zijn die kwalitatief

Documentatie

Voor meer info kan u ons contacteren op fietsersbondlint@gmail.com. Meldingen zijn altijd welkom.