Binnenwegen
Inhoud
![]() Als fietser kan je vaak een binnenweg nemen waar het bredere verkeer niet doorkan en zo op een aangename manier recht op je doel afrijden. Dit voordeel wordt vaak te niet gedaan als die weg slecht berijdbaar is of door allerhande passageproblemen, of simpelweg omdat je de binnenweg niet weet liggen ... Binnenwegen definiëren wij als wegen en paden die quasi vrij zijn van autoverkeer (b.v. doorsteken, trage wegen en straten met een autoknip), maar wel ergens naartoe leiden, dus nuttig zijn voor meer gebruikers dan de bewoners van een enkele straat. We gaan ervan uit dat op deze binnenwegen mag gefietst worden. Wandelwegen in parken zoals Fort IV zijn niet opgenomen in deze studie. Fietsersbond Azura vraagt al lang aandacht voor deze wegen met o.a. onze Binnenwegentochten en uitgave van de Slimmewegenkaart. Daarbij willen we een overleg met jullie om te overlopen waar een extra doorsteek gewenst is.
In 2012 hebben wij de binnenwegen in Aartselaar, Edegem, Kontich en Mortsel gefotografeerd, gemeten en gescoord op veiligheid, comfort en onderhoud in vijf aspecten:
Voor deze vijf aspecten gaven we elke binnenweg 0, 1 of 2 punten, om te komen tot een totaalscore op 10. Naast de score, die afhangt van de zorgen door de wegbeheerder, beschrijven we voor elke weg de ligging, verdeeld in drie aspecten: bruikbaarheid, omrijfactor en aantrekkelijkheid.
Binnenwegen weergeven op een grotere kaart De volledige tabel met de binnenwegen en alle details vindt je hier. Deze conclusie is gemaakt op basis van 10 bezochte binnenwegen. Het wegdekcomfort van de bestaande binnenwegen varieert van redelijk tot goed. De bruikbaarheid wordt soms beperkt slalomhekken. Wij stellen voor dat er in de nabije toekomst zou gewerkt worden aan de volgende punten:
Algemene aanbevelingen en opvolging
|