|
Knelpunt
|
Omschrijving
|
Voorstel
Fietsersbond
|
1
|
Oversteek Molenstraat/Christus Koninglaan

|
De fietsers komende van de Christus Koninglaan
die verder willen rijden langs de Jordaenslei, dienen de spoorweg over te
steken en daar te wachten. Het fietspad is te smal om in twee richtingen
gebruikt te worden, en de oversteek van de Molenstraat naar de Jordaenslei is
lastig door het immer drukke autoverkeer. Door daar te wachten worden de
fietsers in de Molenstraat ernstig gehinderd.
|
Maak een oversteek in het verlengde van de
Christus Koninglaan zodat de fietsers de spoorweg aan de andere kant over
kunnen steken en direct zonder problemen hun weg kunnen vervolgen in de
Jordaenslei, of omgekeerd.
|
2
|
Kruispunt Wouwstraat/Groenstraat

|
Voor de fietsers die uit de Wouwstraat komen
(vanuit Hove) en die linksaf willen slaan, de Groenstraat in (richting
Mortsel station Oude God), is de oversteek zeer gevaarlijk, omdat het
fietspad hier abrupt stopt zonder enige signalisatie en er geen goed zicht is
op het aankomende autoverkeer.
Voor de fietsers die uit de Wouwstraat komen
(vanuit Mortsel Dorp) moet er rekening gehouden worden met dubbel
autoverkeer, en is er geen signalisatie voorzien voor de oversteek.
Dit is een druk kruispunt gebruikt door vele
schoolkinderen.
|
De brug verbreden om betere fietspaden aan
weerszijden van de baan te kunnen aanleggen.
|
3
|
Oversteek Wouwstraat/De Stappe

|
Er is geen oversteek van het fietspad in de
Wouwstraat naar de voor autoUs afgesloten inrijweg naar de achterliggende
wijk via De Stappe.
Vanuit deze woonwijk
komen veel schoolkinderen met de fiets op weg naar de scholen in Hove.
|
Voorzie een fietsoversteek naar het fietspad
van de Wouwstraat. Fietsers kunnen dan veilig de Boechoutselei in
rijden door de nieuw aangelegde oversteekplaats Boechoutselei/Wouwstraat te
gebruiken.
|
4
|
Krijgsbaan tussen Heirbaan & Grotenhof

|
Het fietspad op de Krijgsbaan (R11) tussen de
Heirbaan (Massive / ingang Fort 4) en de Eggestraat is veel te smal.
Omdat autoUs ook gedeeltelijk op dit reeds smalle fietspad parkeren en omdat
dit een zeer drukke baan is, is het hier onveilig en onaangenaam fietsen.
|
Niet wachten op de heraanleg van de R11 om
prioritair dit fietspad te verbreden en te verbeteren.
|
5
|
Oversteek Leemputtelaarbaan/Deurnestraat

|
Door de bocht in de Deurnestraat is de
oversteek zeer onoverzichtelijk. Het fietspad is te smal om te draaien. Hier
zou een uitgebouwde oversteekplaats moeten komen met voldoende signalisatie
om ze aan te kondigen.
|
Er
is reeds overleg geweest tussen de verschillende partijen en alle voorstellen
werden al uitgewerkt. De eerste parkeerplaats zou worden opgeofferd als
opstelstrook voor fietsers.
Deze
opdracht wordt nogmaals doorgegeven aan de werf. De heraanleg van het
fietspad (in beide richtingen) is voorzien.
|
6
|
Deurnestraat: gebrek aan fietsstallingen

|
Op het gedeelte van de Deurnestraat dat
parallel loopt met de Lieven Gevaertstraat (en waar het fietspad overigens
uitstekend is) vallen de vele fietsen op straat op. De bewoners beschikken
over onvoldoende plaats om op privé terrein of binnen de fietsen te stallen.
|
Voorzie
een fietsenstalling.
|
7
|
Kruispunt Krijgsbaan/Eggestraat

|
Het blijft rood voor de voetgangers tenzij op
de drukknop wordt gedrukt, terwijl het voor de fietsers groen wordt. Dat zien
de automobilisten niet, hetgeen een gevaarlijke situatie creëert.
Op het kruispunt van de Jozef Hermanslei en
Vredebaan is er een gelijkaardig probleem.
|
Synchroniseer
de signalisatie voor voetgangers en fietsers.
|
8
|
Deurnestraat: slecht fietspad

|
Het fietspad van de Deurnestraat tussen NMBS
station Mortsel en de Ziverbeeklaan is te smal voor twee richtingen.
Gezien de snelheid van het autoverkeer creëert dit gevaarlijke situaties.
Bovendien is het fietspad in zeer slechte staat met veel verzakkingen en
plassen bij regenweer.
De Deurnestraat is voorzien als bovenlokale
functionele fietsroute.
|
Het plan betreffende de heraanleg van het dubbelrichtingsfietspad
in de Deurnestraat is nu beschikbaar. Het openbaar onderzoek loopt tot
16 maart 2013. Opmerkingen kan je richten aan het college van burgemeester en
schepenen, Liersesteenweg 1, 2640 Mortsel.
|
9
|
Kruispunt Antwerpsestraat/Guido Gezellelaan

|
Op het kruispunt van
de Antwerpsestraat en de Guido Gezellelaan hebben automoblisten die een
afdraaimaneuver maken te weinig aandacht voor overstekende fietsers en
voetgangers.
|
Plaats bijkomende
signalisatie om de autimobilsten op voetgangers en fietsers te attenderen.
|
10
|
Oversteekplaats
Krijgsbaan-Heirbaan-Neerhoevelaan-Fortstraat

|
Ter hoogte van de
hoofdingang van Fort 4 op de Krijgsbaan kunnen fietsers de Krijgsbaan zeer
moeilijk veilig oversteken. Dit geldt zowel voor fietsers komende uit
de Heirbaan (Drabstraat) die willen oversteken om via de Krijgsbaan naar de
sportvelden te rijden of om via het Fort 4 naar het centrum te rijden als
voor fietsers komende uit Neerhoevelaan of Fortstraat die via Heirbaan naar
het natuurgebied Klein Zwitserland rijden. Bovendien zijn de fietspaden
op de Krijgsbaan te smal. Vermits dit een belangrijke verbinding is
naar de sportvelden van Mortsel is het belangrijk de veiligheid en het
comfort hier aanzienlijk te verhogen.
|
Fietspaden op de Krijgsbaan verbreden en
heraanleggen in rood asfalt. Duidelijke oversteekplaatsen in rood
asfalt aanleggen aan zowel Fortstraat als Heirbaan.
|