Fietsrapport Mortsel - 2018
  
Paaltjes
Inhoud

Waarom staan er zoveel paaltjes waar wij graag fietsen? Heel eenvoudig: het is de handigste manier om vierwielers te weren. Misschien wordt er al eens een paaltje te veel gezet, en ze zijn niet altijd correct geplaatst.

Het gebeurt regelmatig dat fietsers, vooral ouderen, tegen zo’n paaltje botsen, meestal als het schemert of donkert. Nog een probleem is dat de sneeuwruimer de wegen afgesloten met een paaltje niet kan bereiken.

Fietsersbond Mortsel heeft in 2017 alle paaltjes en andere obstakels op fietspaden, fietsroutes en binnenwegen grondig geanalyseerd, geholpen door een enquête op de Jaarmarkt.


In Nederland is nu het motto: "Plaats alleen palen als de noodzaak duidelijk aangetoond is". En voor bestaande situaties: "verwijder de palen, tenzij de noodzaak aangetoond is". Daar werden al duizenden paaltjes weggehaald.

Overbodige obstakels, eventueel te vervangen door haaientanden

Volgens kenniscentrum Fietsberaad Nederland:

  • Niet aan een bocht of kruispunt

  • Niet in de natuurlijk rijlijn van de fietser = 30-160 cm van de rechterrand

  • Tussenbreedte minstens 160 cm

  • Inleidende markering: streep geschilderd vanaf 10m voor de paal en errond

  • Op donkere locaties zonder openbare verlichting: met LED-licht

  • De paal zelf: liever wat dikker (16 cm diameter), hoogte 85 cm, reeks paaltjes even hoog; kleur 50% wit en 50% rood.


De kaart hieronder geeft een overzicht van alle paaltjes.

Klik op een icoon om de details en score en de voornaamste aandachtspunten te zien.

Legenda: - in orde - te verbeteren - gevaarlijk - te verwijderen


Bekijk Paaltjes - Fietsrapport Mortsel op een grotere kaart



Bekijk tabel in apart venster

  • Paaltjes en andere obstakels vormen een reëel probleem, dat bleek duidelijk uit onze bevraging op de Mortselse Jaarmarkt 2016. Ze zijn niet alleen vaak storend, maar er gebeuren heel wat aanrijdingen.
  • We schuiven de richtlijnen van Fietsberaad Nederland naar voren als referentie. Paaltjes moeten enkel behouden worden als het probleem groter is dan de nadelen van de palen. Als het niet zonder paaltjes kan, vragen wij voor een correcte plaatsing en markering ook het volgen van deze richtlijnen, bijvoorbeeld:
    • de tussenbreedte is vaak veel minder dan de gevraagde 160 cm;
    • paaltjes staan nog vaak op de natuurlijke rijlijn van de fietser, ca 1 m van de rechterrand;
    • een geschilderde markering wordt in Mortsel nog helemaal niet toegepast.
  • Als de gemeente paaltjes en andere obstakels weghaalt geeft ze een mooi stimulerend signaal aan de fietser.

Onze prioriteiten voor verbetering zijn:

  1. Tussen Rotenaard en de N1 (Mechelsesteenweg): smalle, bochtige doorsteek tussen muren en hagen met drie rijen paaltjes en omega’s (BH, BI, BJ)

  2. Tussen Boniverlei en Dr Fr. Hemeryckxlaan: tussenbreedte 120 cm, paaltjes staan op de natuurlijke rijlijn. Hier zijn al ongevallen gebeurd. Markering nodig (BA).

  3. Heihoefseweg-Hazelbos: bruine houten paaltjes ongelukkig geplaatst in bocht aan brug van glad beton, als je de bocht mist zit je in de gracht.(MM).

  4. Parklaan – Donk: een kakofonie van paaltjes plus een parkeerprobleem. (FD, FE)

Opvolging

Het gemeentebestuur luistert naar de Fietsersbond en is bezig met het verbeteren van de toestand. Verschillende paaltjes zijn al weggehaald of beter geplaatst. Wij volgen de situatie op en maken updates.

Documentatie

Voor meer info kan u ons contacteren op fiets.Mortsel@gmail.com. Meldingen zijn altijd welkom.